Sprzedaż jakiejkolwiek nieruchomości wiąże się z koniecznością wizyty w kancelarii notarialnej. Ważność takiej umowy zależy również od przedłożenia konkretnych dokumentów, wśród których znajdziemy m.in. wypis i wyrys z rejestru gruntów. Jak go uzyskać i ile to kosztuje?
[spis-tresci]
Czym jest wypis i wyrys z rejestru gruntów?
Każda nieruchomość w Polsce wpisywana jest do specjalnej kartoteki, dzięki której możemy określić jej dokładne położenie, przeznaczenie, właściciela oraz rozmiar. W zależności od rodzaju nieruchomości wyróżniamy:
- rejestr gruntów – zapisane są w nim wszystkie nieruchomości gruntowe,
- rejestr budynków – zapisane są w nim wszystkie nieruchomości budynkowe,
- kartoteka lokali – zapisane są w niej wszystkie nieruchomości lokalowe.
Tak naprawdę informacja pobrana z właściwego rejestru jest potrzebna do dokonania wpisu w księdze wieczystej danej nieruchomości. Pamiętajmy, że obowiązek dokonywania zmian w księdze obciąża każdego aktualnego właściciela nieruchomości – jest to szczególnie istotne, gdy dochodzi do przeniesienia jej prawa własności (np. na skutek sprzedaży lub darowizny).
Wypis i wyrys z rejestru gruntów jest potrzebny do sporządzenia aktu notarialnego dokumentującego przeniesienie własności oznaczonej nieruchomości – bez niego nie będzie więc można dokonać zmian w księdze wieczystej.
Jak uzyskać wypis i wyrys z rejestru gruntów?
Uzyskanie wypisu i wyrysu z rejestru gruntów nie jest skomplikowane, prawo do tego przysługuje:
- aktualnemu właścicielowi danej nieruchomości,
- osobie, która ma prawo zarządzać daną nieruchomością,
- osobie lub przedsiębiorstwu, które ma interes prawny do uzyskania wypisu i wyrysu,
- organom administracji rządowej oraz jednostkom samorządu terytorialnego.
Osoba zainteresowana uzyskaniem omawianych dokumentów musi złożyć wniosek, który dostępny jest w internecie, urzędach miast oraz starostwach powiatowych (stosowny formularz możemy pobrać np. ze strony www.obywatel.gov.pl).
Pismo może być złożone w dowolnym momencie za pośrednictwem platformy ePUAP, listownie lub osobiście w ww. urzędach (właściwych ze względu na miejsce położenia danej nieruchomości). Do uzyskania wypisu i wyrysu niezbędne będzie również posiadanie wiedzy na temat numeru interesującej nas działki, numeru arkusza mapy oraz nazwy obrębu, w której znajduje się dana nieruchomość (wszystko to powinniśmy znaleźć w księdze wieczystej nieruchomości).
Warto pamiętać, że niektóre urzędy wymagają w tej sprawie okazania dodatkowych dokumentów, takich jak:
- dokumenty potwierdzające prawo do dysponowania nieruchomością (np. akt własności ziemi, umowa sprzedaży nieruchomości, postanowienie sądu stwierdzające nabycie spadku),
- upoważnienie potwierdzone notarialnie (w przypadku składania wniosku przez osobę upoważnioną).
Ile kosztuje wypis i wyrys z rejestru gruntów?
Złożenie wniosku o wydanie wypisu i wyrysu z rejestru gruntów nie podlega wstępnej opłacie. Wnioskodawca zostanie poinformowany o wysokości opłaty za dokumenty w późniejszym czasie – nastąpi to albo listownie, albo za pomocą platformy ePUAP.
Elektroniczna wersja wypisu i wyrysu z rejestru gruntów kosztuje 140 zł, papierowe wydruki są niewiele droższe – kosztują 150 zł.
Jak długo czeka się na uzyskanie wypisu i wyrysu z rejestru gruntów?
Urząd ma maksymalnie 30 dni na rozpatrzenie złożonego wniosku, w szczególnie skomplikowanych sprawach termin ten może jednak ulec wydłużeniu (wnioskodawca zostanie jednak o tym poinformowany).
Uzyskanie omawianych dokumentów nie zajmuje dużo czasu, w praktyce trwa nie więcej, niż 1 tydzień. Kiedy uda nam się otrzymać wypis i wyrys z rejestru gruntów, dokumenty te muszą być przedłożone w kancelarii notarialnej – po podpisaniu aktu zostaną doręczone przez notariusza do właściwego sądu rejonowego, który będzie mógł wpisać nowego właściciela do księgi wieczystej danej nieruchomości.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne
Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym
Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków
Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 9 lipca 2014 r. w sprawie udostępniania materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, wydawania licencji oraz wzoru Dokumentu obliczenia opłaty